top of page

Det är inte så att jag vill att folk ska bråka, men…

Nej, jag vill inte att konflikter ska uppstå vare sig i privata eller professionella sammanhang, men jag tycker att konflikter och konflikthantering är oerhört spännande.


De är liksom ett fönster rakt in i det som är viktigt i grunden för individer och grupper. Det finns alltid (minst) en kärna som när man packar upp den, har potential att ge massor med insikter om värderingar, normer, förväntningar, önskningar, behov, förutsättningar, kommunikationsstilar mm. Att arbeta med konflikthantering kan bli en ganska intim resa.


Konflikthantering tycker jag kännetecknas av sortering; sortering av upplevelser, känslor, önskningar, behov, förväntningar, förutsättningar, ramar, mandat, för de inblandade själva och dem emellan. Det handlar om att bli tydlig med sina egna perspektiv, att bli hörd i det, och att höra den andres perspektiv, på djupet. Det handlar också om att skapa tydlighet kring vad som är öppet för diskussion och förhandling, och vad som inte är det. Att titta på och förstå förutsättningar, strukturer, normer och ramar på systemnivå som skapar, driver eller tillåter konflikter.


Mina egna erfarenheter av att själv ha tagit del av olika strategier för konflikthantering varierar stort, men rör sig på en skala av direkt konfrontation mellan två berörda personer i ena änden till att ren icke-hantering i den andra änden:

  • Direkt konfrontation/dialog Direkt konfrontation/dialog mellan två berörda parter i en konflikt som handlade om arbetsbelastning och arbetsinsats.

  • Grupprocess Skav inom en arbetsgrupp hanterades genom en grupprocess om hur styrkor och överdrivna styrkor kan orsaka oönskad gruppdynamik.

  • Kulturtransformation

  • En relativt konfliktstyrd organisation hanterade en dysfunktionell VDs beteende genom att initiera ett arbete om företagskulturen.

  • Ingen hantering alls En konfliktsituation som involverade både olika avdelningar och roller och orsakade stora förseningar i leveranser adresserades inte alls.

Jag kan väl konstatera att ur mitt perspektiv är de olika strategierna listade i fallande ordning, givet hur framgångsrika de var för att komma tillrätta med faktiska problem.


Lärande kommer ofta av att få höra om vad andra sitter med och tänka tillsammans. Så - vad är dina erfarenheter av konflikter på arbetsplatsen? 


Comments


Kontakta oss

+46 (0)708-463 453 Mia Ekman

+46 (0)76-130 57 25 Malin Edshage

© 2024 av Edshage Ekman AB. 

Tack för ditt meddelande!

Malin Edshage och Mia Ekman
bottom of page