Edshage Ekmans Lärprocess
- Mia Ekman
- 18 mars
- 2 min läsning
En av de viktigaste uppgifterna när man designar en utbildningsinsats är att göra den “sticky”. Alltså, att se till att det som deltagarna lär sig faktiskt används i vardagen, efteråt.
Syftet med Edshage Ekmans lärprocess är att bidra till ett viktigt mentalt skifte: från att se lärande som något som sker i en utbildningssituation till att se lärande som ett iterativt utforskande och experimenterande med att göra och arbeta annorlunda i min egen kontext, med mitt eget team. Lärprocessen stöttar självledarskap, psykologisk trygghet och ansvarstagande genom att göra deltagarna ansvariga för sitt eget lärande i sin egen vardag snarare än att bli mottagare av en utbildning. Vi gör det genom att erbjuda teoretiska ramverk och individuella reflektionsuppgifter på förhand och använda gemensam tid till upplevelsebaserat lärande, experimenterande och reflektion i olika konstellationer under workshopen innan deltagarna genom tydliga uppgifter får applicera lärandet i sin egen vardag och därefter reflektera tillsamman med kollegor i en mindre grupp för att där fördjupa och skala lärandet ytterligare.
Med den här lärprocessen får deltagarna
utvecklas genom att göra sitt faktiska jobb, inte som en ytterligare pålaga till existerande arbetsbörda.
vara i utveckling och lärande över tid, för att bidra till att nya vanor och metoder integreras samt utrymme att utveckla både sitt tekniska lärande (dvs. sina färdigheter och metoder) såväl som sitt adaptiva lärande (dvs. en ökad medvetenhet om sig själva och sin kontext vilket är grunden för förändrade beteenden).
vara ansvariga för sin individuella och sina kollegors upplevelse
support på alla nivåer - individuellt när det behövs, på gruppnivå i workshops och lokalt i sina handledningsgrupper.
Lärprocessens fyra delar beskrivs i korthet här:

Vi är stolta över hur vi arbetar med lärprocessen och anpassar den till respektive insats och organisationens förutsättningar - och framför allt de effekter vi ser.
Comments