Reflektion
- Mia Ekman
- för 5 dagar sedan
- 2 min läsning
En händelse utan reflektion förblir en händelse
En händelse med reflektion blir erfarenheter
Erfarenheter med reflektion blir insikter = lärande
/Ann-Charlotte Nordenson, gestaltpraktiker och organisationskonsult
Det som våra deltagare efterfrågar mest vid starten av en insats är konkreta metoder och verktyg. Det som ofta uppskattas mest i efterhand, är utrymmet för och träningen i reflektion - och möjligheten att ta del av andras reflektionsarbete. Det gör störst skillnad i vardagen.
Förmågan till reflektion och att omvandla erfarenheter till lärande är det viktigaste verktyget vi har för att utvecklas som personer och i de roller vi åtar oss.
När vi börjar träna vår förmåga till reflektion, börjar vi med att reda ut vad det är vi ofta ägnar oss åt istället för reflektion - men som vi tror är reflektion. Säg att du deltar i en workshop på jobbet. I anslutning till den här händelsen kan du i efterhand:
Repetera Gå igenom det som sagts eller hänt, upprepa och återge. “Vi pratade om x, y och z; vi hade fyra mindre grupparbeten på våra prioriterade teman där vi utforskade a och b och beslutade c; vi fördelade resurserna så här.” Fördelarna med att repetera ett innehåll eller en upplevelse är så klart att vi får en faktagrund tydliggjord.
Referera Sammanfatta det viktigaste som hände under workshopen: “Det här är de två viktigaste områdena vi arbetade med och det här är vad vi ska göra härnäst.”
Recensera Kritiskt granska och värdera vad som har hänt, att tycka något om sin upplevelse: “Annas del var intressant.” “Anders gjorde en dålig insats med presentationen”. “Det här var en bra workshop!” “Det här var ett dåligt upplägg.”
Reflektera
Noga begrunda och tänka efter, fundera på hur det har påverkat mig, vad det betyder för mig. Det är här vi når det som vi menar är reflektion som leder till lärande och utveckling. Om du tyckte att workshopen var bra, vad var det som gjorde att du tyckte att den var bra? Vad tillfördes utifrån? Hur påverkades du av att delta idag? Hur påverkade ni varandra och vad lär du dig av det? Vad betyder det att du reagerar starkt på det här ämnet? Finns det något du missar? Vad är du fortsatt nyfiken på? Vad hade du med dig själv i form av förväntningar, värderingar, behov, känslor som gjorde att det fungerade väl för dig?
Att vi vanligtvis stannar vid referat och recension, och inte når reflektion, är inte konstigt. Det är till och med ofta det vi är tränade i: att effektivisera och bedöma för att gå vidare.
Därför är träning i fördjupad reflektion en väldigt god idé, om målet är lärande och utveckling - individuellt eller tillsammans med andra.

Kommentarer